مدرسه راهنمايی دخترانه سپهر: در باره ما 
راهنمايي دخترانه سپهر
نظر سنجی


دانش آموزان عزیز فعالیت های پرورشی سالی که گذشت از نظرشما چگونه بود ؟



بالاتر از حد انتظار.

جذابیت لازم را داشت .

ای کاش بهتر می بود .



ارسال شده توسط خانم کهریزی
نظر: 14
نظرسنجی قبلی

در باره ما
تاریخچه موسسه فرهنگی سپهر:

موسسه فرهنگی سپهر معرفت در سال 1372 با مجوز اداره آموزش و پرورش و با هدف راه اندازی مدارس غیر دولتی در سطح کشور توسط رئیس وقت بانک صادرات ایران جناب آقای ولی اله سیف و جناب آقای منوچهر ناصرالملکی و با حضور جناب آقای محمد علی نجفی وزیر وقت آموزش و پرورش افتتاح گردید.

مدرسه راهنمایی دخترانه سپهر از چهارمین مدارس سپهر در سال1374در این مکان با مدیریت سرکار خانم الهه رزاق پناه شروع به کار کرده  و پس از آن این مسئولیت در  سال 1377 به سرکار خانم آذر نقدی سپرده شده است.و اکنون پس از سال های متوالی ،اندوخته های فراوان ،کوله بار تجربه ی جمعی از دلسوزان عرصه تعلیم وتربیت این واحد آموزشی به پایگاهی از علم و تجربه مبدل گشته است که با بهره گیری از دانش و با عزم راسخ گام های استوار در راستای تعالی فرهنگ و علم ادب این آب و خاک بر
می دارد.
امید است که با لطف حضرت حق و اطمینان اولیاء گرامی مشاهده موفقیت های بیش از پیش باشیم.
مجموعه حاضر به جهت آشنایی اولیه با فعالیت ها و رویکرد ها ی این واحد آموزشی است،گواهی است بر آنچه که بدان ایمان داریم.


1- معرفی مدرسه
مدرسه راهنمایی دخترانه سپهر ، یکی از واحدهای آمـوزشی مجموعه مـدارس سپــهر می باشد که کلیه  فعالیت های و اقدامات خود را در راستای تحقق اهداف راهبردی و سیاست های اعلام شده از سوی مؤسسه فرهنگی سپهر به ریاست جناب آقای ناصر الملکی ساماندهی می نماید .
این واحد آموزشی در سال 1374 در مکان فعلی آغاز به کار نمود که سرکار خانم آذر نقدی از سال 1377 تاکنون ، عهده دار مسئولیت خطیر مدیریت می باشند.
اکنون پس از گذشت سال های متوالی ، اندوخته های فراوان و کوله بار تجربه ی جمعی از دلسوزان  عرصه ی تعلیم و تربیت ، این واحد آموزشی را به پایگاهی از علم و تجربه مبدل ساخته که با اتّکال به خداوند متعال و بهره گیری از  دانش روز ، گام های استواری در راستای تعالی فرهنگ و علم و ادب این سرزمین بر می دارد.

2- سیاست های حاکم بر مدرسه
مدرسه راهنمایی دخترانه سپهر به عنوان زیر مجموعه مؤسسه فرهنگی سپهر معرفت ، تمام توان خود را در جهت همسوئی با اهداف آن مؤسسه محترم به کار می گیرد.
به همین منظور ، جهت تحقق اهداف راهبردی مؤسسه ، اصول ، قواعد و خط مشی هایی را سر لوحه عمل خویش قرار داده و می کوشد تا سمت و سوی کلیه فعالیت های خود را در راستای سیاست های مورد نظر به سازماندهی می نماید .
سیاست ها به شرح زیر می باشد :
•    هماهنگی و استمرار
•    ملاحضات و دینی ، معنوی و اخلاقی
•    بسط نشاط و شادابی
•    آموزش جمع محوری
•    کار بسته ساختن فرایند یادگیری و آموزش
•    بهره گیری از فناوری روز
•    بهره گیری از فنون جدید یادگیری و آموزش
•    جلب مشارکت والدین
•    حفظ ارتباط با دانش آموزان پس از فراغت از تحصیل
•    ایجاد جمعیت ( وابستگی ) دوره ای
•    تعریف و تدوین روشها بر اساس اقدامات برنامه ای
از آنجا که لازمه رشد ، تحول و بالندگی مجموعه مدارس سپهر ساماندهی اقدامات بر اساس چار چوبی از پیش تعیین شده است.لذا بدین منظور تقویم اجرایی سال تحصیلی 91-1390 با هم اندیشی همکاران این واحد آموزشی تدوین گردیده است که جهت استحضار مؤسسه فرهنگی سپهر معرفت ارائه می گردد.
امید است با ارائه طریق از سوی ریاست محترم مؤسسه ، توفیق روز افزون در دست یابی به اهداف از پیش تعیین شده ، حاصل گردد.

3- چشم انداز
مدرسه ی ما ، مکانی است که با الگو گیری از نظام خانواده در اسلام و برمبنای فرامین قرآن مجید سیره نبوی و معصومین (ع) برای رشد و وصول به حیات طیبه ، ساخته و پرداخته شده است.
دانش آموزان در این مدرسه مسئول یادگیری خود هستند و معلمان ، مربیان و کارکنان مدرسه نقش راهنمایان دلسوزی را برعهده دارند که محیط یادگیری را با استفاده از فناوری های نوین اطلاعات و ارتباطات غنی  و پر از محرک های الهام بخش می کنند تا دانش آموزان در این محیط توانمند ساز لحظه به لحظه بر رشد و کمال خود بیفزایند و با شکوفا ساختن فطرت الهی خود به تعادل ، هماهنگی و رشد موزون شئون وجودی خود ( جسمانی ، عاطفی ، ذهنی و معنوی ) دست یابند.
روش های آموزشی و تربیتی در این مدرسه بر احترام متقابل و حفظ و ارتقاء کرامت انسانی مبتنی است و از این رو اصل آزادی و اختیار برای یادگیری در آن مورد توجه است و دانش اموزان برای اتخاذ رفتارهای درستی بین آزادی و محدودیت های معقول مدرسه ، مسئولیت پذیری را یاد گرفته و تصمیم  گیری می کنند.
در این مدرسه ادب و آداب ارتباط با خود ، خدا ، خلقت و خلق آموخته می شود و دانش آموزان معماران یادگیری خود هستند آنها داده ها را ثبت و با انجام اعمال منطقی آنها را به اطلاعات ، اطلاعات را به   دانش و دانش را به معرفت تبدیل می کنند.
کسب روحیه ی علمی در این مدرسه در اولویت قرار دارد و فارغ التحصیلان از آن فرزانه ، اندیشمند ، خلاق ، ارزشمند ، مفید ، نوآور ،   متعهد ،متدین و دارای مکارم اخلاقی هستند.
مدرسه ی ما همه چیز خود را از شناخت ، توجه و کاربست فرمانهای خداوند در قرآن  و دستاوردهای علوم تربیتی به دست آورده است و یک الگوی درخشان از مدارس اسلامی و علمی در جهان معاصر    می باشد که امید ، نشاط و شادی و شوق یادگیری اصلی ترین مشخصه ی آن است.

معرفی بخش های مختلف فعالیت های مدرسه

1- فعالیت های آموزشی
این واحد آموزشی ، فعالیت های آموزشی خود را در ابعاد مختلف شناختی ، معنوی و اخلاقی و بُعد اجتماعی طراحی نموده و با استفاده از روشهای مختص هر حیطه ، سعی در دست یابی هر چه بیشتر به اهداف آموزشی مورد نظر را دارد. 

1-1) آزمونها :
ارزشیابی به منظور سنجش میزان موفقیت و اثر بخشی برنامه های آموزشی و ارائه بازخورد فوری به افراد  ذیربط در فرایند یاددهی – یادگیری و انجام اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه ( در صورت لزوم ) انجام گیرد.
لازم  به  ذکر  است  که  کلیه  آزمونها  ( تک ( تلاش کلاسی) ، تشخیصی ، ماهانه ، میان ترم ، پایان ترم ، تیمز و سودآور ) طبق  دستورالعمل برگزاری  آزمون  مدارس سپهر  در سال  تحصیلی 91 – 1390 برگزار می گردد.

1-1-1) آزمون تشخیصی
این آزمون با هـدف تعیین رفتـار ورودی و مشخص شدن نقطـه شروع فرآیند یاددهـی – یادگیـری طراحی  می گردد.
آزمون تشخیصی ابتدای سال تحصیلی ، طبق بخشنامه صادره از سوی اداره آموزش و پرورش منطقه و با هماهنگی مؤسسه فرهنگی سپهر معرفت از دروس علوم پایه در هفته ی اول مهر ماه انجام می گیرد که  جدول زمان بندی در تقویم اجرایی درج گردیده است.
آزمونهای تشخیصی بقیه دروس قبل از شروع تدریس در هر جلسه ، توسط دبیر مربوطه در کلاس انجام        می گیرد.


2-1-1) آزمون صبحگاهی
آزمون صبحگاهی از نوع آزمونهای تکوینی است که در طول فرایند آموزش برگزار می گردد.
طبق نتایج تحقیقات ، در صورت مرور مطالب آموخته شده در کمتر از 24 ساعت ، بیش از 80% مطالب تثبیت می شود.
لذا آزمونهای صبحگاهی به منظور تعمیق و تثبیت آموخته ها و با شعار " مطالعه درس هر روز در همان روز " ، طبق جدول زمان بندی مندرج در تقویم اجرایی برگزار می گردد.
با ارائه بازخورد فوری ، در صورت وجود اختلال در فرآیند یاددهی – یادگیری معلم مربوطه می تواند به سرعت مشکل را بر طرف نموده و با تدریس مجدد و متفاوت ، برداشت دانش آموزان را تصحیح کرده و آنان را در تحلیل مطالب توانمند سازد.
بدیهی است رونـد مستمر تـلاش ها و فعالیـت های دانش آمـوزان ، از اهمیـت فوق  العاده ای  برخوردار  است و آزمونهای صبـحگاه نه تنها به عنوان ابزاری کار آمد در بهبود روند فرآیند یاددهی – یادگیری ، که بخش  عمده ای از نمره مستمر را تشکیل می دهند. مدرسه برای نیل به اهداف فوق و تلاش مستمر و روزانه به برگزاری آزمون های سودآور اقدام نموده است ولی به جهت رفع هر گونه استرس در ذهن دانش آموزان از    کلمه ی " امتحان یا آزمون " خودداری نموده و جایگزین آن " سودآور " صبحگاهی منظور گردیده است.        ( سود و نفع شماست. )

3-1-1) آزمونهای مستمر

این آزمونها شامل آزمونهای صبـحگاه و آزمونهای هفتـگی و ماهانه می شود که طبق برنامه زمان بندی مندرج در تقویم اجرایی انجام می پذیرد.
 

4-1-1) آزمونهای ماهانه ، میان ترم و پایانی

آزمونهای داخل مدرسه ای توسط دبیران محترم با رعایت اصول سنجش و اندازه گیری و به صورت استاندارد طراحی شده و طبق برنامه های امتحانی اعلام شده انجام می شود.
سنجش در پایان یک مقطع آموزشی و جمع بندی توانمندی دانش آموزان امکان برنامه ریزی جهت برطرف کردن نقاط ضعف و تقویت قوت معلم و دانش آموز را فراهم می سازد .
آزمونهای خارج مدرسه ای طبق دستور العمل ارسالی از سوی مؤسسه طراحی شده و مطابق جدول زمان بندی اجرا خواهد شد.
در این واحد آموزشی ، آزمونهای جامع و تلاش کلاسی ( تک ) ، شبه تیمز و اینترنتی در طول تحصیلی در اختیار معلمان و دانش آموزان قرار می گیرد. در صورت اعلام برگزاری آزمونهای هماهنگ سپهر و یا آزمونهای تشریحی از سوی مؤسسه ، مدرسه تابع دستورالعمل ارسالی خواهد بود.

2-1) پژوهش

اهمیت امر پژوهش در تعمیق آموخته ها و ارتقای سطح رفتارهای خلاقانه و کنجکاوی دانش آموزان غیر قابل انکار ست.
این واحد آموزشی در راستای دست یابی به اهداف پیش بینی شده ، در سرلوحه سپهر بر آنست تا برنامه های آموزشی و تربیتی خود را با تأکید ویژه بر رویکرد پژوهش و تحقیق ، طراحی و اجرا نماید.
به منظور پیشی گرفتن از سطح آموزش  رسمی و پژوهش  مدار  ساختن  فرآیند  یاددهی  – یادگیری دبیران این واحـد آموزشی ، با بـهـره گیری از روش های نوین تدریس ، در جهت کاربردی ساختن این فرایـند ، گام  بر می دارند که کارگاه های دانش افزایی نقش مؤثری در به روز نگه داشتن این نقش دارند.
از جمله تمهیداتی که مدرسه در سال های گذشته اندیشیده است، اختصاص ساعتی از برنامه هفتگی به امر پژوهش است که انجام تحقیقات گسترده از سوی دانش آموزان و کسب رتبه های برتر منطقه و همچنین تقدیر نامه های متعدد در امر پژوهش های دانش آموزی مؤید موفقیت چشمگیر آن بوده است.
در طی سال های اخیر :
•    اهداء تقدیر نامه از سوی جناب آقای یازرلو
•    کسب رتبه اول پژوهشی منطقه
•    کسب رتبه های برتر منطقه
کلیه همکاران آموزشی ، در رابطه با امر پژوهشی هم فکر و همراه مدرسه و دانش آموزان هستند . از ابتدا که انتخاب موضوع می باشد تا انتها که ارائه کار می باشد به همراه دانش آموزان هستند . بدین صورت که پس از انتخاب موضوع ، استاد راهنمای خود را در ان رشته انتخاب نموده و در زنگ های پژوهشی نیز با همراهی مسئول پژوهشی اشکالات خود را رفع نموده و در هر ماه پنج شنبه ی آخر هر ماه از ساعت 7 تا 7:45 دقیقه ارائه کار پژوهشی داریم که زمان بندی ان در جداول تقویم اجرایی آمده است و هدف از برگزاری این جلسات تقویت سخن وری ، اعتماد به نفس ، کسب اطلاعات بیشتر در بین دانش آموزان همچنین تقدیر از زحمات آنان و معلمین می باشد.   
واحد های آزمایشگاه ، سایت و کتابخانه ، بازوهای اجرایی پژوهش در مدرسه محسوب می شود .
برگزاری دوره ای کلاسها در سالن سمعی بصری ، سایت و کتابخانه و استفاده از تجهیزات مورد نیاز ، به روز نگه داشتن سایت ، شرکت در مسابقات آزمایشگاهی و کتابخوانی منطقه ( کسب 2 رتبه اول منطقه و راه یابی به مرحله استانی ) اختصاص ساعتی دربرنامه هفتگی ( کلیه کلاسها ) به آزمایشگاه ، کتابخانه ، رایانه و ... تنها بخشی کوچکی از خدماتی است که توسط مسئولین این واحد ها در اختیار دبیران و دانش آموزان قرار می گیرد.
بازدیدهای علمی
اردوها و بازدیدها ی علمی با توجه به اهداف کاربردی آنان توسط دبیران محترم در طرح درس های مربوطه ارائه شده و در صورت تصویب شورای مدرسه با رعایـت کلـیه موارد دستور العـمل برگـزاری اردو و بازدید ، برگزار  می گردد.
اردوهای برون شهری با اهداف آموزشی ( دروس تاریخ و جغرافی ) و همچنین کسب مهارت های زندگی و بسط نشاط و شادابی تقویت مهارت های مدیریتی ، پرورش دانش آموزانی دارای عزت نفس بالا ، کفایت اجتماعی و فردی و برخوردار از احساس مسئولیت به تفکیک پایه در زمانهای متفاوت اجرا خواهد شد.

کارنامه های ماهانه ( 45 روزه )
جهت اطلاع اولیای محترم از افت و خیز نمرات و همچنین وضعیت کلی دانش آموز ، بسته کارنامه به صورت دوره های 45 روزه ، تنظیم و در جلسه آموزش خانواده ارائه خواهد شد.
علاوه بر درج نمرات مستمر 45 روزه ، گزارش توصیفی از عملکرد آموزشی دانش آموز در کلاس درس ، نحوه فعالیت دانش آموز در آزمایشگاه ، سایت و کتابخانه و کلاسهای فوق برنامه زبان به انضمام نظر متصدی آموزشی و ناظم ( تشویق ها و تذکرات لازم ) منعکس خواهد شد.
امسال با هماهنگی شورای دبیران و کادر آموزشی برنامه ی جدیدی در رابطه با صدور کارنامه صورت گرفته است به شکلی که نمرات در آن به دو گونه است : نمره تکمیلی  - نمره مصوب ، به خصوص در دروس علوم ، ریاضی ، ادبیات ، زبان و عربی .

انجمن های علمی دانش آموزان
بر مبنای سنجش , علایق دانش آموزان ، انجمن های علمی تشکیل می شود که فعالیت های خود را بر اساس مصوبات شورای دانش آموزی سازماندهی می نماید. مثل انجمن محیط زیست ، Life Link ، انجمن ادبی ، انجمن هنری ، انجمن قرآنی و ...
 
فوق برنامه های آموزشی
لگو : از آنجا که فراگیری مهارت مسئله گشایی و تفکر خلاق ، ابزاری کارآمد در تولید دانش است ، لذا دوره های آموزشی Lego education  در پایه های مختلف در حال اجرا می باشد.
کار کارگاهی  دانش آموزان  در  قالب گروه های 2 نفره با بسته های آموزشی اختصاصی خود و حضور مربیان کار آزموده انجام می گیرد. فوق برنامه های آموزشی دیگر هم در ساعات درسی گنجانده شده است.
مانند : زبان Interchange ، زنگ های کتابخوانی ، کارگاه خلاقیت ریاضی ، مهارت زندگی و ...

رایانه
اختصاص ساعتی از برنامه هفتگی به درس کامپیوتر برای تمامی کلاسـها ، گامــی بلـند در توانـمند سازی دانش آموزان در عرصه دانش و تکنولوژی روز دنیاست.
استفاده از سایت مجهز و مربیان متخصص ، راه را برای دست یابی به اهداف مورد نظر هموار می سازد.
جهت اطلاع اولیـا از عمـلکرد دانش آموزان در کلاس رایـانه ، کارنـامه اختصاصی به صورت کلی و کیفی ارائه می گردد.

زبان انگلیسی
با نظام مند ساختن آموزش زبان انگلیسی و اختصاص جلسات آموزشی ( 4 ساعت در برنامه هفتگی برای هر کلاس ) سطح یادگیری زبان های خارجه ارتقا یافته و به عنوان ابزاری ضروری ، دانش آموزان را در عصر انفجار اطلاعات ، همراهی می کند.
با انجام آزمونهای تعیین سطح و مصاحبه حضوری توسط دپارتمان زبان در طی تابستان ، گروه بندی        دانش آموزان، تعیین شده و کلاسهای هر پایه در 4 سطح و به صورت همزمان برگزار می گردد.
کارنامه اختصاصی زبان اینترچنج با گزارش توصیفی و کمی در اختیار اولیا قرار می گیرد.

مجامع علمی
در شروع سال تحصیلی با توجه به فراخوانی که به دانش آموزان داده می شود ، دانش آموزان بر اساس علایق و نیاز خود و با مشورت خانواده از بین موضوعات تعیین شده ، کلاسهای مورد نظر خود را انتخاب نموده و پس از زمان بندی و کسب رضایت اولیا در کلاس های ذیل شرکت می نماید:
کلاس های قرآن – حدیث – ریاضی پیشرفته – فیزیک پیشرفته – زبان فرانسه- خلاقیت ریاضی – رباتیک  شطرنج - محیط زیست – حافظ خوانی – کلاس های تکمیلی و ... 



خوش آمدید
نام کاربری:

کلمه عبور:




به خاطر داشتن

[ ]